torstai 21. huhtikuuta 2016

Päivä 1: matkalla maailman ääriin 21.4.2016

Aamu alkoi viiden maissa heräämisellä..ei herätyksellä. Lähtöaamu, niin eihän sitä malttanut kuuteen nukkua, vaikka olisi hyvin voinutkin. Aamulla sitten viimehetken sähköpostien lähettelyt ja tavaroiden - erityisesti monojen ja kuoriasun tarkastus pariin otteeseen. Kaikki mukana. Varustekassilla painoa 28 ja käsimatkatavaroihin vajaa kymppi. Onneksi laitettiin osa tavaroista jo ennakkoon kohti määränpäätä. Junalla matkaaminen vajaan neljänkymmenen varustekassien kanssa on hyvää liikuntaa näin ennen reissua.

Junassa näin telttakaverini Tomin, joka matkasi Jyväskylästä. Tikkurilan asemalla vaihdettiin paikallisjunaan. Oltiin hyvissä ajoin laiturilla, mutta junan tultua huomasimme, että olimme aivan väärässä päässä laituria. No lähdettiin rivakasti kassien kanssa kohti junaa. Juuri kun pääsimme junan kohdalle, juna lähti liikkeelle ja me jäimme laiturille. Onneksi tuli muitakin junia.

Kentällä nähtiin Paula ja hetken päästä Tero ja Jaakko. Turvatarkastus meni ongelmitta läpi, vaikka elektroniikan paljous ihmetytti virkailijoita.

Nyt ollaan Hiltonin hotellin pohjois-siivessä. Näkymät on merelle ja huone on tämmöiselle ulkomajoitukseen tottuneelle kohtuullisen luksus. Kylppärissä on oma amme..katsotaan millaisia "ammeita" jäätiköllä on sulamisvesistä kertynyt. Tanskalainen retkikunta (joka on parhaillaan hiihtelemässä) raportoi blogissaan  pienistä 200 m x 50m kokoisista lammikoista. Päästään siis ehkä uimaan reissun aikana!

Käytiin päivällä syömässä Hiltonin lounaspuffetti, joka oli herkullisen monipuolinen jälkiruokapöytää unohtamatta. Vatsat täynnä kömmittiin ruokalevolle, jonka jälkeen allekirjoittanut kävi tutustumassa lähialueen luontoon ja pitsatarjontaan.

Päivä alkaa olla nukkumista vaille pulkassa. Huomenna matka jatkuu kohti Kangerlussuaqia. Jee! Huominen ja lauantai on varattu tavaroiden pakkaamiseen. Sunnuntaina suksille, jos hommat menee suunnitelmien mukaan.